Reklamačný poriadok
PCexpres, s.r.o.
Obchodník:
PCexpres, s.r.o.
Sídlo: Osadná 11, 831 03, Bratislava, SR
e-mail: info@pcexpres.sk
tel.: 02/58 27 21 72; 02/58 27 21 04
IČO: 46 136 606
DIČ: 202 325 0680
IČ DPH: SK 202 325 0680
zápis v Obchodnom registri Mestského súdu Bratislava III, oddiel: Sro., vložka č.: 72506/B
(ďalej len „PCexpres“, alebo „Obchodník“)
Článok I.
Úvodné ustanovenia
- Spoločnosť PCexpres týmto reklamačným poriadkom v súlade s § 5 ods. 1 písm. f) až h) zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa (ďalej ako „zákon o ochrane spotrebiteľa“) riadne informuje spotrebiteľa (ďalej aj „zákazník“) o podmienkach a spôsobe uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady (ďalej aj „reklamácia“) vrátane údajov o tom, kde môže reklamáciu uplatniť a o vykonávaní záručných opráv.
- Tento reklamačný poriadok je vydaný v súlade so zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Občiansky zákonník“), zákonom o ochrane spotrebiteľa, ako aj ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky.
- Tento reklamačný poriadok je neoddeliteľnou súčasťou všeobecných obchodných podmienok Obchodníka (ďalej ako „VOP“) dostupných na https://www.pcexpres.sk/obchodne-podmienky.
- Tento reklamačný poriadok je neoddeliteľnou súčasťou obchodník podmienok Obchodníka pre kúpne zmluvy uzatvárané na diaľku prostredníctvom e-shopu https://eshop.pcexpres.sk/ (ďalej ako „Obchodné podmienky pre e-shop“) dostupných na https://eshop.pcexpres.sk/obchodne-podmienky/.
- Tento reklamačný poriadok je v súlade s ustanoveniami zákona o ochrane spotrebiteľa umiestnený na viditeľnom mieste dostupnom zákazníkovi v každej prevádzkarni PCexpres a zároveň je zverejnený na internetovej stránke Obchodníka https://www.pcexpres.sk/reklamacny-poriadok.
Článok II.
Zodpovednosť za vady vykonanej opravy
- Obchodník zodpovedá za vady, ktoré má vykonaná oprava pri prevzatí veci zákazníkom, ako aj za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci v záručnej dobe (§ 653 ods. 1 Občianskeho zákonníka). Obchodník zodpovedá tiež za vady, ktorých príčinou je vadnosť vecí, ktorá sa má opraviť alebo upraviť, alebo nevhodnosť pokynov objednávateľa, ak ho na vadnosť veci alebo nevhodnosť pokynov neupozornil (§ 653 ods. 2 Občianskeho zákonníka).
Záručná doba na služby (§ 654 ods. 1 Občianskeho zákonníka) a dodaný tovar je nasledovná:
(a) dodané služby - 3 mesiace od prevzatia predmetu plnenia
(b) predané príslušenstvo a náhradné diely podľa Občianskeho zákonníka - 2 roky
(c) predané príslušenstvo a náhradné diely podľa Obchodného zákonníka - 1 rok
(d) predané používané náhradné diely, používané mobilné telefóny - 1 rok
(d) výmena reklamovaného tovaru za nový podľa Občianskeho zákonníka - 2 roky
(e) výmena reklamovaného tovaru za nový podľa Obchodného zákonníka - 1 rok
(f) záručná doba na kapacitu vymenenej batérie je 6 mesiacov, na funkčnosť batérie - 2 roky*
(g) záručná doba pri reklamácii a potvrdení oprávnenosti dodanej služby, či tovaru je automaticky predĺžená o dobu, počas ktorej bol predmet reklamácie na riešení u dodávateľa
*Životnosť batérie je najčastejšie spätá s počtom nabíjacích cyklov, čo sa však nejasne počíta a dokazuje. Preto sa väčšinou používa paušálna doba životnosti, teda 100% kapacity batérie 6 mesiacov. Ide ale o životnosť (kapacitu) batérie, nie o jej záručnú dobu! - Obchodník nezodpovedá za vady, ktorých odstránenie nebolo predmetom opravy, ani za vady, ktoré nevznikli v dôsledku vykonania opravy. Špecifické sú prípady pri mobilných telefónoch a notebookoch, keď pri mechanickom poškodení zariadenia, nie je možné predvídať skryté vady, ktoré sa môžu prejaviť práve rozoberaním predmetného zariadenia (studené spoje - prehnuté/prasknuté základné dosky, LCD displeje, časti šasi a drobné súčasti).
- Ak Obchodník pri oprave veci ponúka zákazníkovi k opravenej veci bezplatne ďalší tovar ako dar, je na zákazníkovi, či ponúkaný dar príjme. Dar však nie je predaným tovarom, preto Obchodník nezodpovedá za jeho prípadné vady. Ak však Obchodník o prípadných vadách daru vie, je povinný na ne zákazníka pri ponuke daru upozorniť (§ 629 Občianskeho zákonníka). Ak má dar vady, na ktoré Obchodník zákazníka neupozornila, je zákazník oprávnený ho vrátiť (§ 629 Občianskeho zákonníka). Ak zákazníkovi vznikne právo na odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí), je zákazník povinný vrátiť Obchodníkovi všetko, čo podľa zmluvy dostal, t. j. aj tovar prijatý ako dar (§ 457 Občianskeho zákonníka v spojení s § 48 ods. 2 Občianskeho zákonníka).
Článok III.
Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady vykonanej opravy (reklamácie služby)
a spôsob vybavenia reklamácie služby
- Ak je vec opravená alebo upravená vadne, má Zákazník právo na bezplatné odstránenie vady. Obchodník je povinný vadu odstrániť najdlhšie v dohodnutej lehote. Ak vadu nemožno odstrániť alebo ak ju Obchodník neodstráni v dohodnutej lehote alebo ak sa vada vyskytne znovu, má Zákazník právo na zrušenie zmluvy alebo na primerané zníženie ceny opravy alebo úpravy (§ 655 ods. 1 Občianskeho zákonníka).
- Práva zo zodpovednosti za vady vykonanej opravy sa musia uplatniť u Obchodníka v záručnej dobe podľa článku II ods. 1 tohto reklamačného poriadku; inak zaniknú. Čas od uplatnenia práva až po vykonanie opravy alebo úpravy sa do záručnej doby nepočíta. Obchodník je povinný vydať zákazníkovi potvrdenie o tom, kedy právo uplatnil, ako aj o vykonaní opravy alebo úpravy a o čase jej trvania.
- Zákazník môže vytknúť vadu vykonanej opravy v ktorejkoľvek prevádzkarni Obchodníka.
- Pri predkladaní veci na reklamáciu:
- je potrebné predložiť doklad o poskytnutí služby (oprave);
- je potrebné, aby tovar spĺňal všetky ostatne podmienky pre záručnú reklamáciu uvedené v záručnom liste, ak bol vydaný (fyzicky nepoškodený, nepoškodený živelnou udalosťou, neporušené plomby atď.)
- je potrebné uviesť pravdivo, o akú chybu ide a ako sa prejavuje
- v prípade služby so zakúpenou rozšírenou zárukou predložiť príslušný doklad.
- Ak sa jedná o reklamáciu zariadenia, ktoré má zapnutú ochrannú službu(zámok, resp. ochranné konto) zamedzenia prístupu, je nutné túto službu na zariadení vypnúť a odovzdať zariadenie bez užívateľských dát. V opačnom prípade nie je možné korektne ukončiť reklamáciu v prípadoch, keď reklamovanú poruchu môže ovplyvňovať stav operačného systému zariadenia. Pre vylúčenie problému operačného systému je nutné uviesť zariadenie do továrenských nastavení. Obchodník pri nutných diagnostických úkonoch nezodpovedá za prípadnú stratu užívateľských dát.
- Obchodník určí spôsob vybavenia reklamácie ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
- Obchodník pri uplatnení reklamácie vydá zákazníkovi potvrdenie o prijatí reklamácie (reklamačný protokol).
- Obchodník vydá o vybavení reklamácie písomný doklad, ktorým je kópia reklamačného protokolu s vyplnenou kolónkou vybavenie reklamácie alebo list obsahujúci písomné vyrozumenie o vybavení reklamácie. Ako doplnkové oznámenie k písomnému dokladu môže Obchodník zaslať kupujúcemu SMS správu obsahujúcu informáciu o vybavení reklamácie s písomným potvrdením o jej odoslaní, prípadne e-mailom, ak ho má k dispozícii.
- V prípadoch, ak nie je odstrániteľná chyba pri vybraných Apple modeloch je možné ponúknuť platenú (v závislosti od charakteru reklamácie a v prípade realizovateľnosti tejto služby) službu "výmena základnej dosky", keď je predmetné zariadenie opravené formou výmeny "kus za kus". Služba sa realizuje ako nová servisná zákazka a je zrealizovaná po potvrdení Objednávateľom (podpisom preberacieho protokolu). Svojim podpisom Zákazník berie na vedomie, že objednávka služby je záväzná. Záruka na službu výmeny je 3 mesiace.
Článok IV.
Zodpovednosť za vady predaného tovaru
- Obchodník zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci (§ 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka, § 613 ods. 2 a 3 Občianskeho zákonníka), to platí aj pre vec s digitálnymi prvkami s jednorazovým dodaním digitálneho obsahu alebo digitálnej služby. Zákonná záručná doba je 24 mesiacov od dodania tovaru (§ 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka). Ak je predmetom kúpy vec s digitálnymi prvkami, pri ktorej má Obchodník digitálny obsah dodávať alebo digitálna služba poskytovať nepretržite počas dohodnutej doby, zodpovedá Obchodník za každú vadu digitálneho obsahu alebo digitálnej služby, ktorá sa vyskytne alebo prejaví počas celej dohodnutej doby, najmenej však počas dvoch rokov od dodania veci s digitálnymi prvkami (§ 619 ods. 2 Občianskeho zákonníka, § 613 ods. 4 Občianskeho zákonníka).
- Pri použitých veciach Obchodník zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do jedného roka od dodania (§ 619 ods. 1 a ods. 3 Občianskeho zákonníka)
- Nákupom Predĺženej záruky kedykoľvek môžete získať záruku na 1 rok po skončení zákonnej záruky. Predĺžená záruka kryje poruchy tovaru, ktoré vzniknú na tovare bežným používaním počas doby, o ktorú si záruku predĺžite
- Obchodník zodpovedá za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnou montážou alebo inštaláciou veci, digitálneho obsahu alebo digitálnej služby, ak (i) montáž alebo inštalácia bola súčasťou kúpnej zmluvy a bola vykonaná Obchodníkom alebo na jeho zodpovednosť, alebo (ii) montáž alebo inštaláciu, ktorú mal vykonať Zákazník, vykonal Zákazník nesprávne v dôsledku nedostatkov návodu na montáž alebo inštaláciu, ktorý mu poskytol Obchodník alebo dodávateľ digitálneho obsahu alebo digitálnej služby (§ 619 ods. 4 Občianskeho zákonníka).
- Obchodník nezodpovedá za vadu veci s digitálnymi prvkami, ktorá bola spôsobená výlučne nenainštalovaním aktualizácie podľa § 617 ods. 3 Občianskeho zákonníka, ak si Zákazník aktualizáciu nenainštaloval v primeranej lehote po jej dodaní a (i) Obchodník oboznámil kupujúceho o dostupnosti aktualizácie a následkoch jej nenainštalovania, a (ii) nenainštalovanie alebo nesprávna inštalácia aktualizácie Zákazníkom neboli spôsobené nedostatkami v poskytnutom návode na inštaláciu (§ 619 ods. 5 Občianskeho zákonníka).
- Obchodník môže poskytnúť zákazníkovi spotrebiteľskú záruku, ktorou sa zaviaže vrátiť kupujúcemu kúpnu cenu, vymeniť alebo opraviť predanú vec alebo zabezpečiť jej údržbu nad rozsah práv vyplývajúcich zo zodpovednosti za vady podľa zákona. Zákazník má právo požadovať plnenie zo spotrebiteľskej záruky za podmienok uvedených v záručnom liste alebo v súvisiacej reklame dostupnej v čase uzatvorenia kúpnej zmluvy alebo pred jej uzatvorením (§ 626 ods. 5 Občianskeho zákonníka), pričom práva kupujúceho zo zodpovednosti za vady podľa §621 Občianskeho zákonníka nie sú takouto spotrebiteľskou zárukou dotknuté.
- Záručné doby začínajú plynúť dodaním veci. Vec je dodaná v okamihu, keď ju prevezme Zákazník alebo ním určená osoba, alebo keď ju Obchodník odovzdá prepravcovi, ktorého poveril Zákazník mimo možností prepravy, ktoré ponúkol kupujúcemu Obchodník. Ak si vec vyžaduje montáž alebo inštaláciu zo strany Predávajúceho, vec sa považuje za dodanú až dokončením montáže alebo inštalácie. Vec s digitálnymi prvkami sa považuje za dodanú okamihom, keď je kupujúcemu sprístupnený na stiahnutie a inštaláciu príslušný digitálny obsah alebo digitálna služba, alebo ak ide o nepretržité dodávanie digitálneho obsahu alebo poskytovanie digitálnej služby počas dohodnutej doby, okamihom začatia jeho sprístupňovania kupujúcemu.
- Čas od vytknutia vady až do vykonania opravy sa do záručnej doby nepočíta. Obchodník je povinný vydať nadobúdateľovi potvrdenie o tom, kedy právo uplatnil, ako aj o vykonaní opravy a čase jej trvania. (§ 505 ods. 2 Občianskeho zákonníka).
- Ak Obchodník pri kúpe tovaru ponúka zákazníkovi k predanému tovaru bezplatne ďalší tovar ako dar, je na zákazníkovi, či ponúkaný dar príjme. Dar však nie je predaným tovarom, preto Obchodník nezodpovedá za jeho prípadné vady. Ak však Obchodník o prípadných vadách daru vie, je povinná na ne zákazníka pri ponuke daru upozorniť (§ 629 Občianskeho zákonníka). Ak má dar vady, na ktoré Obchodník zákazníka neupozornil, je zákazník oprávnený ho vrátiť (§ 629 Občianskeho zákonníka). Ak zákazníkovi vznikne právo na odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí), je zákazník povinný vrátiť Predávajúcemu všetko, čo podľa zmluvy dostal, t.j. aj tovar prijatý ako dar (§ 457 Občianskeho zákonníka v spojení s § 48 ods. 2 Občianskeho zákonníka).
- Obchodník nezodpovedá za vady predaného tovaru spôsobené:
- neodbornou montážou alebo neodborným uvedením tovaru do prevádzky,
- používaním tovaru v podmienkach nezodpovedajúcich povahe tovaru, príp. uvedených v príslušnej dokumentácii k tovaru,
- mechanickým poškodením tovaru alebo priamym kontaktom s vodou či inými tekutinami, ktoré sa dostali dovnútra predaného tovaru, ktoré nastalo po jeho prevzatí zákazníkom
- použitím iných komponentov, než odporúčaných výrobcom alebo dodávateľom
- nesprávnym zaobchádzaním s tovarom, v rozpore s návodom na jeho použitie, nesprávnou obsluhou, ošetrovaním a údržbou tovaru
- opotrebením alebo nadmerným používaním veci
- opravou alebo modifikáciou tovaru vykonanou inými osobami než autorizovaným servisom
- prírodnými živlami
- Zodpovednosť Obchodníka za vady predaného tovaru sa ďalej neuplatňuje:
- na mechanické poškodenie tovaru, príp. iné zjavné vady a nekompletnosť odovzdaného tovaru, ktoré nebolo oznámené predávajúcemu pri prevzatí tovaru a v prípade, ak ide o mechanické poškodenie, ktoré nebolo možné zistiť pri prevzatí, bez zbytočného odkladu po prevzatí tovaru
- na tovar používaný s vadou, ak používanie tovaru s vadami zabráni odstráneniu vady alebo zväčší rozsah vady
- na tovar s porušením ochranných pečatí a nálepiek, ak sú na tovare
- na diely spotrebného charakteru spotrebované pred uplynutím záručnej doby
- ak Zákazník reklamuje tovar po uplynutí záručnej doby
Článok V.
Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady predaného tovaru (reklamácie tovaru)
- Zákazník môže vytknúť vadu predanej veci v ktorejkoľvek prevádzkarni Obchodníka alebo u inej osoby, o ktorej Obchodník oboznámil zákazníka pred uzavretím zmluvy alebo pred odoslaním objednávky, alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adrese sídla alebo miesta podnikania predávajúceho alebo na inej adrese, o ktorej Obchodník oboznámil kupujúceho pri uzavretí zmluvy alebo po uzavretí zmluvy (§ 622 ods. 1 Občianskeho zákonníka).
- Zákazník môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady vrátane práva odoprieť zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť, kým si Obchodník nesplní povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zodpovednosti za vady len ak vytkol vadu do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia doby podľa článku IV. ods. 1 až ods. 3 tohto Reklamačného poriadku (záručnej doby). Právo odoprieť zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť podľa predchádzajúcej vety má zákazník iba, ak sám zákazník nie je v čase vytknutia vady v omeškaní so zaplatením kúpnej ceny alebo jej časti, pričom Zákazník zaplatí kúpnu cenu bez zbytočného odkladu po splnení povinností Obchodníkom. (§ 621 ods. 2 a 3 občianskeho zákonníka).
- Zákazník má voči Obchodníkovi právo na náhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s vytknutím vady, za ktorú Obchodník zodpovedá, a uplatnením práv zo zodpovednosti za vadu. Právo podľa predchádzajúcej vety si musí Zákazník uplatniť u Predávajúceho najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne.
- Právo na opravu si zákazník uplatňuje v ktorejkoľvek prevádzkarni Obchodníka alebo u iného podnikateľa určeného na opravu v záručnom liste (ďalej len „záručný servis‟). Ostatné práva zo zodpovednosti za vady, t. j. právo na výmenu tovaru, právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy (vrátenie peňazí) a právo na primeranú zľavu si Zákazník uplatňuje v ktorejkoľvek prevádzkarni Predávajúceho.
- Obchodník, alebo ním poverený zamestnanec, poskytne zákazníkovi písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady zákazníkom. Obchodník v potvrdení o vytknutí vady uvedie primeranú lehotu, v ktorej vadu odstráni. Lehota oznámená podľa predchádzajúcej vety nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý Obchodník nemôže ovplyvniť (§ 622 ods. 3 Občianskeho zákonníka). Ak Obchodník odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu. Ak Zákazník znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a Obchodník nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu, v takom prípade sa na opakované vytknutie vady nevzťahuje postup podľa prvej vety tohto bodu (§ 622 ods. 4 Občianskeho zákonníka).
- Ak sa preukáže zodpovednosť Obchodníka za vadu podľa vyššie uvedeného bodu 1.5. má zákazník právo si u Obchodníka uplatniť právo na náhradu nákladov spojených so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne.
- Písomným potvrdením o vytknutí vady je kópia reklamačného protokolu. Ak zákazník uplatnil reklamáciu prostriedkami diaľkovej komunikácie, Obchodník je povinný potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť zákazníkovi bez zbytočného odkladu e-mailom, ak mu je tento známy.
- V prípade, že sa zákazník informuje na spôsob vybavenia reklamácie, Obchodník mu poskytne informácie o spôsobe a stave reklamácie sám alebo prostredníctvom autorizovanému servisu.
- Pri predkladaní tovaru na reklamáciu:
- je potrebné predložiť doklad o kúpe tovaru,
- je potrebné zaevidovať reklamáciu cez elektronický formulár na tejto stránke,
- je potrebné, aby tovar spĺňal všetky ostatné podmienky pre záručnú reklamáciu uvedené v záručnom liste, ak bol vydaný (fyzicky nepoškodený, nepoškodený živelnou udalosťou, neporušené plomby atď.).
- je potrebné uviesť pravdivo, o akú chybu ide a ako sa prejavuje
- v prípade služby so zakúpenou rozšírenou zárukou predložiť príslušný doklad.
- Obchodník vydá o vybavení reklamácie písomný doklad, ktorým je kópia reklamačného protokolu s vyplnenou kolónkou vybavenie reklamácie alebo list obsahujúci písomné vyrozumenie o vybavení reklamácie. Ako doplnkové oznámenie k písomnému dokladu môže Obchodník zaslať kupujúcemu SMS správu obsahujúcu informáciu o vybavení reklamácie s písomným potvrdením o jej odoslaní, prípadne e-mailom, ak ho má k dispozícii.
Článok VI.
Spôsob vybavenia reklamácie predaného tovaru
- Zákazník má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou veci alebo opravou veci. Zákazník si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil Obchodníkovi neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu značné ťažkosti(§ 623 ods. 1 Občianskeho zákonníka).
- Obchodník môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti vrátane okolností podľa ods. 1 tohto článku reklamačného poriadku.
- Obchodník opraví alebo vymení vec v primeranej lehote, najviac v lehote 30 dní, po tom, čo Zákazník vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí kupujúcemu s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý Zákazník vec požadoval. Náklady prevzatia veci na účely opravy alebo výmeny, rovnako tak náklady dodania opravenej veci alebo náhradnej veci znáša Obchodník. Pri odstránení vady výmenou veci nemá Obchodník právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním veci a na odplatu za bežné užívanie veci pred jej výmenou.
- Obchodník dodá opravenú vec alebo náhradnú vec kupujúcemu rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu Zákazník dodal vadnú vec, ak sa strany nedohodnú inak. Ak Zákazník neprevezme vec v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ju mal prevziať, môže Obchodník vec predať. Ak ide o vec väčšej hodnoty, Obchodník kupujúceho o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie veci. Obchodník bezodkladne po predaji vyplatí kupujúcemu výťažok z predaja veci po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jej úschovu a predaj, ak Zákazník uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej Obchodníkom v oznámení o zamýšľanom predaji veci. Obchodník môže vec na vlastné náklady zničiť, ak sa ju nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré Obchodník účelne vynaložil na úschovu veci, a nákladov, ktoré by Obchodník musel nevyhnutne vynaložiť na jej predaj(§ 623 ods. 5 Občianskeho zákonníka).
- Obchodník pri odstránení vady zabezpečí odstránenie veci a inštaláciu opravenej veci alebo náhradnej veci, ak si výmena alebo oprava vyžaduje odstránenie vadnej veci, ktorá bola nainštalovaná v súlade s jej povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Obchodník a Zákazník sa môžu dohodnúť, že odstránenie veci a inštaláciu opravenej alebo náhradnej veci zabezpečí Zákazník na náklady a nebezpečenstvo predávajúceho. (§ 623 ods. 6 Občianskeho zákonníka).
- Zákazník má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty, ak
- Obchodník vec neopravil ani nevymenil,
- Obchodník vec neopravil ani nevymenil v súlade s § 623 ods. 4 a 6 Občianskeho zákonníka,
- Obchodník odmietol odstrániť vadu, ak oprava ani výmena nie sú možné, alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti,
- vec má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene veci,
- vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy, alebo
- Obchodník vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho.
- Zákazník nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy podľa ods. 6 tohto článku reklamačného poriadku, ak sa Zákazník spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa Zákazník spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie Obchodník.
- Ak sa zmluva týka kúpy viacerých vecí, Zákazník môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnej veci. Vo vzťahu k ostatným veciam môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné veci bez vadnej veci.
- Zákazník po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti vec predávajúcemu na náklady predávajúceho. Obchodník zabezpečí odstránenie veci, ktorá bola nainštalovaná v súlade s jej povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Ak Obchodník vec v primeranej lehote neodstráni, môže Zákazník zabezpečiť odstránenie a doručenie veci predávajúcemu na náklady a nebezpečenstvo predávajúceho. Obchodník po odstúpení od zmluvy vráti kupujúcemu kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia veci predávajúcemu alebo po preukázaní, že Zákazník zaslal vec predávajúcemu, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr. Obchodník vráti kúpnu cenu kupujúcemu alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil Zákazník pri zaplatení kúpnej ceny, ak Zákazník výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša Obchodník. Obchodník nemá právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním veci a na odplatu za bežné užívanie veci pred odstúpením od kúpnej zmluvy.
- Ak sú s tovarom poskytované darčeky (vrátane tovaru dodaného v symbolickej hodnote, ak je jeho dodanie zákazníkovi prezentované ako darček k tovaru, ktorý zákazník môže vrátiť do 14 dní bez udania dôvodu), zákazník je povinný spolu s vráteným tovarom vrátiť i s ním súvisiace poskytnuté darčeky. V prípade, že tieto darčeky nebudú vrátené späť spolu s vráteným tovarom, budú tieto darčeky v ich trhovej hodnote chápané ako bezdôvodné obohatenie zákazníka. Tento bod sa neaplikuje v prípade darčeka, ktorý má formu elektronického obsahu.
Článok VII.
Všeobecné ustanovenia k záruke
- Záruka sa nevzťahuje na poškodenia vzniknuté:
- mechanickým poškodením tovaru,
- používaním tovaru v podmienkach, ktoré neodpovedajú svojou teplotou, vlhkosťou, chemickými a mechanickými vplyvmi prostredia,
- neodborným zaobchádzaním alebo zanedbaním starostlivosti o tovar,
- nadmerným zaťažovaním alebo používaním v rozpore so všeobecnými zásadami,
- prírodnými živlami alebo vyššou mocou,
- nevhodnosťou pokynov,
- nevhodnosťou materiálu poskytnutého Zákazníkom na opravu.
- Záruka sa nevzťahuje na oxidáciou poškodené zariadenia, keďže sa jedná o stav spôsobený vniknutím tekutiny alebo nadmernej vzdušnej vlhkosti do zariadenia, kedy pod vplyvom tekutiny alebo vzdušnej vlhkosti na elektronické komponenty vzniká oxidácia a následný rozpad materiálu, čoho následkom môže byť prerušenie vodivého spoja, pričom vodivé spoje sa nedajú merať a nie je možné odhadnúť ich dlhodobú funkčnosť.
- U značkových PC zostáv a notebookov zahraničných výrobcov (IBM, HP, Toshiba, Asus, Dell, Acer a ďalších), platia záručné a reklamačné podmienky výhradných distribútorov pre tieto produkty na území SR a majú tak prednosť pred ustanoveniami tohto reklamačného poriadku. U niektorého tovaru je možné zakúpiť rozšírenie dĺžky alebo rozsahu záruky, rozšírený obsah a podmienky záruky sa potom riadia tiež príslušnými registračnými podmienkami resp. zmluvnou dohodou o rozšírení záruky. Iné ustanovenia registračných podmienok, resp. zmluvnej dohody o rozšírení záruky majú prednosť pred ustanoveniami tohto reklamačného poriadku, v ostatných ustanoveniach platí tento reklamačný poriadok.
- Zákonná ani zmluvná záruka sa nevzťahuje na opotrebenie tovaru/diela spôsobené jeho obvyklým používaním a nevzťahuje sa na vady, kvôli ktorým bola dohodnutá nižšia cena, ďalej sa nevzťahuje na vady spôsobené takým použitím alebo takou inštaláciou, ktoré sú v rozpore s návodom na obsluhu alebo s podmienkami narábania s tovarom uvedenými v týchto všeobecných podmienkach, alebo všeobecnými zásadami, na vady vzniknuté nedodržaním pokynov na údržbu, prevádzku alebo obsluhu výrobku, na vady vzniknuté nesprávnou prepravou a nesprávnym skladovaním, neodborným alebo neprimeraným zaobchádzaním, prevádzkou za iných ako výrobcom i Obchodníkom stanovených podmienok, resp. za neobvyklých podmienok, fyzickým poškodením, na vady vzniknuté neodvratnou udalosťou ako je napr. oheň, voda a pod., poveternostnými vplyvmi, poškodením bleskom alebo elektrostatickým výbojom, nadmerným mechanickým opotrebením, na vady vzniknuté použitím nesprávneho alebo chybného programového vybavenia, použitím iného ako výrobcom či Obchodníkom výslovne doporučeného spotrebného materiálu. Záruka sa nevzťahuje na vady vzniknuté zákazníkom zanesenými počítačovými vírusmi, inštaláciou softvéru nedodaného Obchodníkom, neodbornou inštaláciou softvéru alebo prídavných zariadení. Predmetom záručného plnenia nie je tiež bežná údržba, čistenie a podobné úkony predpísané výrobcom v návode na obsluhu. Zákonná ani zmluvná záruka sa tiež nevzťahuje na opotrebenie súčastí tovaru u ktorých výrobca limitoval životnosť takejto súčasti a na prirodzené opotrebovanie súčastí pri výrobcom doporučenom používaní tovaru. Zmluvná záručná lehota začína plynúť odo dňa prevzatia tovaru/diela Zákazníkom. Ak bude tovar v rámci zmluvnej záruky vymenený, potom vymenený tovar bude mať záručnú lehotu do zvyšku pôvodnej zmluvnej záručnej lehoty reklamovaného tovaru, ak nebude výslovne uvedené inak. Do záručnej lehoty sa nepočíta čas od uplatnenia oprávnenej reklamácie až do času, keď Zákazník po skončení opravy bol povinný tovar prevziať.
- Zmluvná záruka zaniká nedodržaním podmienok prevádzky alebo nevykonávaním pravidelnej bežnej užívateľskej údržby v súlade s návodom k obsluhe, prevedením zmeny na dodanom tovare/diele, alebo porušením záručnej nálepky, neoprávneným zásahom do tovaru osobou, ktorá na výkon zásahu nebola výslovne Obchodníkom splnomocnená. Nedodržaním záručných podmienok zanikajú všetky práva Zákazníka, vyplývajúce zo zmluvnej záruky. Ak je predmetom plnenia softvér, záruka Obchodníka sa vzťahuje výhradne na fyzickú čitateľnosť médií. Okamihom odstránenia ochranných prvkov sa Zákazník stáva oprávneným licenčným užívateľom softvérového produktu a akceptuje licenčné dojednania nositeľa autorských práv, resp. výrobcu softvéru. Tento predmet plnenia sa nedá vrátiť Obchodníkovi. Obchodník nezodpovedá za správnu funkciu softvérových produktov. Obsah záruky poskytovanej nositeľom autorských práv sa riadi licenčným dojednaním k softvéru, ktorý je súčasťou softvérového produktu. Záruka na softwarové produkty Microsoft je poskytovateľom obmedzená na 90 dní od dátumu predaja v zmysle licenčnej zmluvy Microsoft. V prípade záručnej vady komponentu PC, alebo notebooku, ktorá má za následok stratu inštalovaného softvéru, zaistí Obchodník zdarma uvedenie do stavu, v ktorom bol Zákazníkovi predaný, t. j. s inštalovaným softvérom, ktorý bol inštalovaný Obchodníkom, resp. výrobcom.
- Na dáta a údaje vložené zákazníkom, si zákazník vykonáva zálohu sám a pri strate takýchto údajov Obchodník nenesie zodpovednosť za škody týmto vzniknuté. Zákazník môže o zálohu dát požiadať Obchodníka, ktorý ju zrealizuje na zálohovací pevný disk podľa aktuálneho cenníka. Záruka sa nevzťahuje na prípady nefunkčnosti pôvodného výrobcom alebo Obchodníkom inštalovaného softvérového produktu, spôsobené zásahom inej osoby, resp. ňou spôsobenými zmenami nastavenia. Zmenou nastavenia sa rozumie akákoľvek zmena systémových nastavení výrobcom či Obchodníkom inštalovaných softvérových produktov (OEM softvér), inštalácia iného, alebo dodatočného softvérového produktu, prípadne inštalácia ovládačov vykonaná Zákazníkom alebo treťou stranou. V prípade opráv hardvérových chýb alebo úprav predmetu plnenia, vykonaných po záruke alebo ako platených v záručnej dobe je zmluvná záruka na poskytnutý materiál 6 mesiacov a na vykonanú prácu 3 mesiace, ak nebude dohodnuté inak. Služby nespadajúce do rozsahu záruky poskytuje Obchodník na základe zmluvnej dohody a za úhradu. Na použitý predmet plnenia poskytuje Obchodník zmluvnú záruku v rozsahu špecifikovanom v dodacom liste, resp. výdajke.
Článok VIII.
Alternatívne riešenie sporov
- V prípade, že medzi zákazníkom a Obchodníkom vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady alebo ak sa zákazník domnieva, že Obchodník porušil iné práva kupujúceho, zákazník má právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu. Ak Obchodník alebo určená osoba oprávnená posudzovať vady na žiadosť kupujúceho podľa predchádzajúcej vety odpovie zamietavo informuje kupujúceho na trvanlivom médiu o príslušných subjektoch alternatívneho riešenia sporov. Ak Obchodník alebo určená osoba oprávnená posudzovať vady na žiadosť kupujúceho podľa prvej vety tohto bodu odpovie zamietavo alebo na takúto žiadosť neodpovie v lehote do 30 dní odo dňa jej odoslania kupujúcim, zákazník má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu podľa ustanovenia § 12 zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení, možnosť obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá
- Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s predávajúcim je Slovenská obchodná inšpekcia alebo iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na stránke http://www.mhsr.sk/); zákazník má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia sporov sa obráti. Zákazník môže na podanie návrhu na alternatívne riešenie svojho spotrebiteľského sporu použiť platformu pre riešenie sporov on-line, ktorá je dostupná na webovej stránke http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Článok IX.
Záverečné ustanovenia
- Tento reklamačný poriadok nadobúda platnosť a účinnosť dňom 2.3.2009, bol aktualizovaný 01.07.2024
- Obchodník si vyhradzuje právo na zmeny tohto reklamačného poriadku bez predchádzajúceho upozornenia.